Binnendemuren

headermetnaam1

Beleid - Wetgeving

Farid ‘Le Fou’: ‘Ik ga niet terug naar de cel, ik wil leven in alle rust’

Hij moest nog tot 2027 in de cel zitten, maar een rechter vond hem daarvoor te ziek. Vandaag wordt beslist of Farid Bamouhammad (47) op vrije voeten mag blijven.
Om te bewijzen dat hij niet meer 'Le Fou' is, wil Bamouhammad zijn verhaal doen. 'Nooit, ik herhaal, nooit zet ik nog een voet in een gevangenis. Wat ik wil, is een anoniem leven, ergens op het platteland', vertelt hij in een interview met Het Nieuwsblad en De Standaard.

De mediatisering van justitie leidt tot ontsporingen

Politierechter op rust Annemarie Buyse ziet de grens tussen recht en populisme vervagen.

Interview met Hugo Camps.

Van Den Bleeken: euthanasie kan nog

De veelbesproken euthanasie van Frank Van Den Bleeken (51) zou normaal komende zondag plaatsvinden.
Als twintiger werd hij ontoerekeningsvatbaar verklaard na meerdere verkrachtingen en een lustmoord. Inmiddels zit de man al dertig jaar in de gevangenis zonder aangepaste therapie. Vier jaar geleden diende Van Den Bleeken een euthanasieverzoek in wegens ondraaglijk psychisch lijden, waarna hij in een procedureslag verwikkeld raakte met de Belgische overheid.

Uiteindelijk haalde hij zijn gelijk bij de rechter en zou zijn euthanasie uitgevoerd worden in de ziekenboeg van de gevangenis van Brugge.
Zijn behandelend arts liet maandagavond echter weten dat hij de euthanasie niet meer wil uitvoeren.
Minister van Justitie, Koen Geens, kondigde vervolgens aan dat er plaats is voor Van Den Bleeken in het Forensisch Psychiatrisch Centrum Gent en dat de man op termijn naar een Nederlandse instelling kan.

Vervroegde vrijlating niet meer zo makkelijk voor misdadigers

Rechter kan zware misdadigers voortaan langer in de cel houden door minimum uit te zitten straf.

Strafrechters krijgen in de toekomst de mogelijkheid om celstraffen voor de zwaarste misdaden gepaard te laten gaan met een zogenaamde "beveiligingsperiode".
Dat is een minimum aantal jaren die de veroordeelde moet uitzitten alvorens hij een aanvraag tot voorwaardelijke vrijlating kan indienen.

Het plan is opgenomen in het regeerakkoord.


De invoering van een beveiligingsperiode wordt dus een klus voor minister van justitie, Koen Geens.
Hoe hij deze opdracht zal invullen, wil zijn departement voorlopig nog niet kwijt.
Het regeerakkoord vermeldt slechts dat "voor bepaalde, zeer ernstige misdrijven die de dood tot gevolg hebben, zoals terroristische feiten, verkrachtingen en aanrandingen van de eerbaarheid, foltering, ontvoering van minderjarigen, moord of moordaanslag op politieambtenaren en wanneer de rechter een levenslange opsluiting uitspreekt, de regering aan de bodemrechter de mogelijkheid zal geven een beveiligingsperiode uit te spreken".

Voor welke straffen zo'n periode kan worden uitgesproken en welk deel van die straf in een beveiligingsperiode kan worden gegoten, zal volgens justitie eerst binnen de regering moeten besproken worden.

 

Inspiratie in Frankrijk

Een antwoord op al deze vragen, kan men zoeken in het Franse rechtssysteem. Daar bestaat deze beveiligingsperiode al sinds 1977.
Deze periode kan oplopen tot 18 jaar en in geval van recidive tot 22 jaar; Voor kindermoorden met verkrachting of foltering kan ze zelfs tot 30 jaar oplopen.
Dat was onder meer het geval voor de levenslang veroordeelde Michel Fourniret. Hij bekende negen moorden op jonge meisjes.

In uiterste gevallen - drie tot dusver - is levenslange opsluiting in Frankrijk zelfs effectief.

Bij ons kreeg het idee van een minimum uit te zitten celstraf voor zeer zware misdaden vooral bijval tijdens de zaak Dutroux.
Het brede publiek huiverde bij het idee dat Marc Dutroux, zelfs indien hij levenslang kreeg, op basis van de wet-Lejeune al na 10 jaar kans zou maken op een voorwaardelijke vrijlating.
Daarop werden de strafuitvoeringsrechtbanken ingevoerd.
Maar na de vervroegde vrijlating van Michelle Martin in 2012 klonk luider dan ooit de vraag naar onsamendrukbare straffen of beveiligingsperiodes.

Heel wat professionals uit de gerechtelijke wereld zijn daarvoor nochtans niet meteen te vinden...

Geert Jaspaert (ervaren strafpleiter): "de invoering van zo'n maatregel zal de mensen misschien een groter veiligheidsgevoel geven. Maar een goed werkende strafuitvoeringsrechtbank biedt evenveel waarborgen dat gevaarlijke criminelen niet zomaar vrijkomen. De overheid zou het veiligheidsgevoel bij het publiek beter kunnen opkrikken door middelen vrij te maken om gedetineerden langer te begeleiden en te controleren. En strenger op te treden indien die gedetineerden de voorwaarden voor hun vrijlating aan hun laars lappen".

 

Bron: Het Nieuwsblad - 21/10/14

 

 

Nood aan een goed geïnformeerde burger

De gevangenisstraf is de meest toegepaste straf met de grootste impact. De publieke opinie eist vaak met veel passie de toepassing van deze straf en dit krijgt weerklank in allerhande media.

Ondanks de hoge recidivegraad blijft de gevangenisstraf de referentiestraf. De wet moet nageleefd worden, slachtoffers moeten schadeloos worden gesteld, elke burger moet kunnen rekenen op voldoende veiligheid, maar elke burger moet ook een beroep kunnen doen op een rechtssysteem dat de rechten van de mens respecteert.

Elke poging om alternatieve maatregelen toe te passen (halve detentie, plaatsing onder elektronisch toezicht, voorwaardelijke invrijheidstelling, enz.) door magistraten die bezorgd zijn om de waardigheid van zowel slachtoffer als dader, en om hun toekomst, kan enkel slagen met de steun van een goed geïnformeerde publieke opinie. Vandaar het belang van de nationale dagen van de gevangenis.

Sensatiezucht

Begin juni 2014 maakt een van de prominente dagbladen in Belgïe, dat een gekende gedetineerde die momenteel nog in hechtenis zit, een uitgebreide reportage
(2 volle bladzijden!!) over het feit dat de man zijn vriendin zwanger zou zijn van hem.

Normale procedure op het 1e gezicht; ongestoord bezoek en een daaropvolgende zwangerschap is geen rariteit (gebeurt jaarlijks tientallen keren).

Resocialisatie anno 2014

Er zijn een aantal prangende sociaal - en adminstratieve problemen die een echte hindernis vormen voor de resocialisatie van gedetineerden aano 2014.

En hoewel de resultaten onvoorspelbaar zijn is het misschien mogelijk dat de verkiezing van mei 2014 kansen biedt voor een meer uitgebreid en coherent penitentiair beleid en dit over de verschillende bestuursniveaus heen.

Straffen vanaf 4 maanden uitgevoerd

Vanaf volgende maand worden alle celstraffen vanaf vier maanden uitgevoerd. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Volgens minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) is dat nu mogelijk omdat er voor het eerst voldoende plaatsen zijn in de Belgische gevangenissen.

Gevangenisdirecteur wil gevangenissen afschaffen

Een innovatief voorstel om het gevangenisbeleid grondig te veranderen, daarmee komt Hans Claus, gevangenisdirecteur in Oudenaarde, op de proppen.

Hij pleit voor de bouw van 900 detentiehuizen ter vervanging van de 'onpersoonlijke' en 'onbetaalbare' gevangenissen.
Claus wil gedetineerden zo in de maatschappij activeren, bijvoorbeeld door ze als fietsenmakers of groenarbeiders te laten werken
.

Bij justitiehuizen sneuvelen 16 banen

Bij de justitiehuizen verdwijnen vanaf 1 januari volgend jaar 16 banen.
Dat meldt de nieuwsredactie van de VRT. Het gaat om tijdelijke contracten voor justitieassistenten die niet verlengd worden.

Handige links

U bevindt zich hier: Start Beleid - Wetgeving